Grand Canyon on nimensä veroinen

Vaikka Grand Canyon oli eräs Amerikan matkaltamme eniten etukäteen odottamiani juttuja ja tiesin, että siitä varmasti tulisi yksi seikkailumme kohokohdista, pääsi jättiläinen silti yllättämään. Maalauksellinen kanjoni on aivan mykistävän kaunis.

Grand Canyonille pääsee kahta kautta: eteläreunalta (South Rim) ja pohjoisreunalta (North Rim). Ehdottomasti suosituin on South Rim, jossa vierailee kanjonin 4,4 miljoonasta vuosittaisesta kävijästä neljä miljoonaa. Jos siis kaipaa rauhaa ja yksinäisyyttä, kannattaa harkita lähestymistä pohjoisesta. Varsinaisen kansallispuiston ulkopuolella sijaitsee vielä kolmas vierailukohde läntinen reuna (West Rim), joka kuitenkin tarjoaa näkymät vain suuren kanjonin sivukanjoniin eli kyse ei ole varsinaisesta Grand Canyonista laisinkaan.

Meillä reissun tukikohtana oli sympaattinen pikkukaupunki Flagstaff, joka mahdollisti ihan kätevän lähestymistavan sekin: menimme kyllä kanjonin eteläiselle puolelle, mutta käytimme itäporttia ja poistuimme eteläportista. Näin vältimme pahimmat jonottelut auton kanssa, sillä itäisellä sisäänkäynnillä ei ollut juuri ketään.

Jo jonkin matkaa ennen porteille pääsyä alkoi vähän jännittää horisontissa tupruava, valtava savupilvi. Ei kai kanjoni ole tulessa?

Olihan se, tavallaan. Pohjoispuolelle oli jo kaksi viikkoa ennen meidän vierailuamme iskenyt salama ja sytyttänyt metsäpalon, joka siis roihusi edelleen. Lieskojen aisoissa pitämiseen oli palon syttymisestä asti tarvittu 500 miestä päivittäin, eikä niitä silti oltu saatu sammumaan. Kertoo melkoisesti siitä, kuinka valtava tulimeri tuollainen metsäpalo oikeasti pahimmillaan voi olla. Tuo kuvassa näkyvä vaalea hattara ei siis ole pilvi. Se on savua.

Grand Canyonin maisemista ei tahtonut millään saada tarpeeksi, vaan jo yhdeltä näköalapaikalta näkymää saattoi tuijotella vaikka kuinka pitkän tovin. Ensin huimasi katsoa edes lähellekään reunaa, mutta pikkuhiljaa puunkäppyröissä ja roikkuen ja kallioon nojaten sinne uskaltautui kurkkimaan lähemmäs.

Kaiteita reittien varrella ei juurikaan ole ja jyrkät pudotukset alas ovat todella hurjia. Ainakin 770 epäonnisen vierailijan tiedetään menettäneen henkensä kanjoniin putoamalla, joten niiden selfieiden kanssa saa oikeasti olla hieman varovainen. Kerrottakoon vielä, että kaikki tämän postauksen kuvat on otettu niin, että maata on turvallisesti jalkojen alla jokaiseen suuntaan, vaikkei aina siltä näyttäisikään.

Kun istuin katselemassa alas lähes kaksi kilometriä syvän kanjonin jyrkänteeltä, oli pakko nielaista pari kertaa liikutuksesta. Turistimassoista huolimatta paikka huokuu ihmeellistä rauhaa kuin jostain vuosituhansien takaa.

Yksi vierailupäivä ei taaskaan riittänyt juuri mihinkään, vaikka hyvän kokonaiskuvan paikasta toki siinä ajassa saakin. Ensimmäiset tunnit kuluivat meillä lähinnä suu auki maisemaa tuijotellessa ja näköalapaikalta toiselle viipottaessa. Kävimme myös patikoimassa pienen lenkin jyrkänteen kävelyreiteillä, mutta nälkä kasvaa syödessä ja olisin tietysti halunnut päästä kanjonin pohjalle saakka. Se jäi kuitenkin toiseen kertaan.

Vierailu kanjonilla kannattaa ajoittaa joko auringon nousuun tai laskuun. Me valitsimme auringonlaskun ihan vain mukavuussyistä. Kannattaa viettää kanjonilla aikaa pari tuntia ennen auringonlaskua, ja reilun vartin verran auringonlaskun jälkeen, jos haluaa nähdä auringon maalaaman upean värikirjon kokonaisuudessaan.

Ylipäätään ohjenuoraksi käy se, että Grand Canyonille kannattaa antaa reilusti aikaa. Se näyttää itsestään erilaisia puolia aamulla, päivällä ja illalla valaistuksen muuttuessa. Pari tuntia on liian vähän, sillä täällä saa helposti kulumaan koko päivän.

Itsessäni paikka herätti jälleen yhden uuden unelman: jonain päivänä haluan kivuta kanjonin alas asti ja meloa pitkin jääkylmää Colorado-jokea sen ihmeitä ihastellen.

11 kommenttia

1. Haha, hauskaa miten samaa reittiä te meette nyt, meillä on ensi vuonna tosiaan aikeena se Highway 1, sitten Las Vegas ja Gran Canyon, joiden jälkeen lennetään vielä Nykiin. :) Ilmeisesti tuo Flagstaff on sellainen, jonne kannattaisi mennä yöpymään? Oltiin alun oerin ajateltu käyvämme Las Vegasista käsin Gran Canyonilla mutta silloin ihasteluun jäisi kyllä ihan liian vähän aikaa.

Vastaukset
    1. Hihi, hauskaa! Tosin aika klassisia reittejähän tässä kuljetaan. Mä olen siinä vaiheessa jo turvallisesti Suomen kamaralla tylsistymässä ja voin haikeana sitten lukea sun matkakertomuksia :) Mehän lennettiin Nykin sijaan Coloradoon ja seuraavaksi pitäisikin alkaa naputella juttuja sieltä tänne blogin puolelle. Ja siis nythän ollaan jo taas (Pohjois-)Kaliforniassa jatkamassa road trippailua vähän alkuperäisten suunnitelmien vastaisesti ja täälläkin on ollut aivan upeaa!

Mutta joo, mä suosittelen todellakin kulkemaan Flagstaffin kautta vaikka se kyllä tuokin road tripille pari lisäpäivää. Me tehtiin siis niin, että oltiin Vegasissa yksi yö, ajettiin Flagstaffiin kahdeksi yöksi ja vierailtiin siinä välissä Grand Canyonilla ja sitten palattiin takaisin Vegasiin, oltiin siellä taas yksi yö ja lennettiin pois. Las Vegasista kestää ajaa kanjonin eteläreunalle ainakin neljä tuntia, joten se sama matka edes-takaisin haukkaa valtaosan päivästä. Tuo mainitsemani West Rim on vain parin tunnin ajomatkan päässä ja sinne tarjotaankin Vegasista paljon päiväretkiä. Siellä on myös kuuluisa Skywalk ja muita hulapai-intiaanien ylläpitämiä huvituksia - luin netistä, että aikamoinen sirkus päällä ylipäätään :D Mutta kuten postauksessakin kirjoitin, näkymä on matalampaan sivukanjoniin eikä paikka kuulu kansallispuiston alueeseen, joten kaikkein skeptisimmät eivät edes laske sitä Grand Canyoniksi. Olen kyllä lukenut ihan tyytyväistenkin reissaajien kertomuksia länsipuolelta eikä omakohtaista kokemusta ole, eli tietty tuokin voi olla teille hyvä vaihtoehto etenkin silloin jos aika on tiukilla. Kannattaa vain tutustua etukäteen niin tiedätte, mitä missäkin on tarjolla ja mistä on kyse. Flagstaff oli tosiaan suloinen pikkukaupunki, vaikka emme ehtineet liikaa tuossa ajassa tutustua siihen. Ainakin se on maailman ensimmäinen dark sky -kaupunki, eli huikeita tähtitaivaita on luvassa! :)

Anteeksi kilometrivastaus :D

Poista
    2. Ei kun kiitos kattavasta vastauksesta! Mä jo mietiskelin mielessäni, että varmaan just ensin yö Las Vegasissa, pari Flagstaffissa ja sitten taas Vegasiin, josta lento Nykiin. :) Meidän Jenkki-reissu ei tosin oo yhtään niin pitkä kuin tää teidän kadehdittava 9 kk maailman ympäri. Ihan huikeaa, että ootte lähteneet reissaamaan sen jo nyt! Kyllä mekin se vielä tehdään, mutta en yhtään tiiä millon. :) Ja ihanaa, huikeat tähtitaivaat kuulostaa upealta!

2. Gran Canyon on kyllä myös mun elämän must-kohde. Toivottavasti pääsen kanssa ihailemaan kanjonia joskus. Surullista, että kuitenkin noin moni on siellä kuollut. Itse olen "onneksi" korkeanpaikan pelkoinen, niin en liian lähelle menisi, hyvä vinkki, että pitää aina maata joka puolella ympärillään.

Vastaukset
    1. Jep, ja näitä tapahtuu tasaisin väliajoin. Suunnilleen viikko ennen meidän vierailua joku nainen oli antanut toisille kukijoille tietä, kompastunut siinä omiin jalkohinsa ja tipahtanut alas :( Kamalaa ja surullista ja sai kyllä varomaan omia askelia siellä vielä vähän tarkemmin. Joidenkin teinien selfie-touhuja katselin vähän kauhuissani: kun katse oli tiukasti kiinni kännykän etukamerassa näytti ihan hirveän pahalta, kun siitä lähti vielä ottamaan askelia taaksepäin...

Poista
  3. Öh, en tiedä, minne edellinen kommenttini hävisi. Anyway, Grand Canyon on meikäläisenkin bucket listillä muttei ihan ekana toteutettavissa, koska tonne lähteminen vaatii tarpeeksi lomapäiviä. Ihana, mieltä rauhoittava paikka, jossa tosiaan tuntee olevansa pikkuinen ihminen isolla maapallolla.

Vastaukset
    1. Outoa! Mutta joo, olet oikeassa: tänne lähteminen vaatii kyllä aikaa ja resursseja. Sellainen perinteinen viikon loma on vähän liian hankala toteuttaa ja siksi meilläkin venyi näin pitkään, että päästiin lopulta tänne asti :)

4. Hienoja kuvia! Tuonne pitää joskus ehdottomasti päästä

VastaaPoista
  5. Jäin nyt kahlailemaan näitä sinun postauksia. :) Tykkään tosi paljon tästä sinun blogista!

Vastaukset
    1. Kiitos ihan hirmuisesti Paula! Oli todella iloinen yllätys, kun aamulla heräsin ja löysin sulta näin monta kommenttia täältä :)