Unelmien road trip Amerikassa – vinkkejä matkalle

Onnistunut Amerikan road trip vaatiin jonkun verran etukäteissuunnittelua. Monelle Amerikassa enemmän matkustaneelle tämän tekstin asiat ovat varmasti itsestäänselvyyksiä, mutta tässä muutama vinkki ensikertalaiselle. Suurin osa neuvoista koskee nimenomaan roadtrippailua Jenkeissä, osa yleisesti Yhdysvaltoihin matkustamista.

Ihan lopuksi kerron vielä tarinan siitä, kuinka yksi tyhmä erhe oli pilata koko matkamme.

Varaa auto ajoissa

Auton vuokraaminen on luonnollisesti yksi tärkeimpiä tekijöitä onnistuneen road tripin kannalta ja olenkin koonnut siihen ja ajamiseen liittyviä vinkkejä erikseen tänne. Tyydyn siis toteamaan tässä ainoastaan, että kannattaa olla selvitellä hintoja ja vertailla vuokraamoja hyvissä ajoin.

Ennakoimalla säästät hermojasi ja mahdollisesti myös rahapussiasi: esimerkiksi meille valkeni vasta Coloradossa paikan päällä Denverin huono vuokra-autotilanne ja siitä johtuneet älyttömät hinnat, mutta siinä vaiheessa asian kanssa oli yksinkertaisesti vain pakko elää.

Suunnittele etukäteen

Suunnittele ja fiilistele reissua jo etukäteen! Katso vähintään paikat, missä haluaisit käydä, merkitse ne karttaan, tarkista etäisyydet ja jaa kilometrimäärä käytettävissä olevilla päivillä.

Älä kuitenkaan pingota liikaa: Pohjois-Amerikka on valtava, etkä millään ehdi nähdä kaikkea yhdellä kertaa. Poimi parhaat päältä ja jätä suunnitelmiin tilaa myös muutoksille. Kannattaa pitää korvat auki paikallisten suosituksille ja googlettaa vielä paikan päällä niitä kaupunkeja ja kohteita, joihin olet menossa.

Sanoisin, että yleisesti ottaen yhdelle päivälle ei ehkä kannata ottaa kuin yksi varsinainen nähtävyys tai kohde, jossa haluaa käydä. Etäisyydet ovat pitkiä ja ajamiseen kulutetun ajan lisäksi on kiva tutustua niihin valittuihin paikkoihin kunnolla ilman turhaa kiirehtimistä.

Jätä suunnitelmiin myös tilaa

Road tripin aikataulua ei ehkä kannata vetää ihan äärirajoille. Me tosin itse teimme tietysti juuri näin ja paahdoimme paikasta toiseen varaamatta yhtään ylimääräisiä pysähdyspäiviä kohteisiin.

Näinkin voi toki halutessaan toimia, mutta silloin kannattaa varautua siihen, ettei kaikki mene ihan suunnitelmien mukaan: esimerkiksi hehkuttamani Valtatie 1:n varrella alkoi pari viikkoa vierailumme jälkeen yksi alueen historian suurimmista maastopaloista ja puistoja, leirintäalueita sekä teitä jouduttiin hetkellisesti sulkemaan pitkin Big Surin rannikkoa. Meillä kävi tuuri, kun ehdimme välttää tämän kaaoksen ja saimme nähdä kaikki ne paikat, jotka halusimmekin.

Nyt myöhemmin olen kyllä miettinyt, kuinka kurjaa olisikaan, jos vaikkapa kauan odotettu Grand Canyonin vierailu olisi estynyt esimerkiksi ukonilman takia ja jälkiviisaana jättäisinkin suunnitelmiin ehkä hieman enemmän ilmaa mahdollisten yllätysten varalle.

Aikainen lintu madon nappaa

Ajopäivinä liikenteeseen kannattaa lähteä suhteellisen aikaisin aamulla ja jättää mieluummin iltoihin ylimääräistä aikaa. Yritä päästä seuraavaan kohteeseen ennen auringonlaskua: pitkän päivän jälkeen pimeällä ajaminen on oikeasti kurjaa ja tilannetta pahentaa se, ettei Yhdysvalloissa ole katuvaloja kaupunkien ulkopuolella juuri missään.

Majoittuminen

Majoituksia voi toki halutessaan katsella hyvissä ajoin, mutta niitä saa varattua melko helposti myös ihan paikan päälläkin. Me käytimme yöpymiseen pääosin Airbnb:tä ja varasimme majoitukset etukäteen yleensä kohde tai pari kerrallaan: aina asetuttuamme johonkin aloimme etsiä seuraavasta kohteesta mahdollisimman hyvää hinta-laatusuhdetta Airbnb:n kautta.

Motelleista ei USA:ssa todellakaan ole pulaa ja moni roadtrippaaja taitaakin vain pysähtyä johonkin matkan varrella vastaan tulevaan yöpaikkaan. Itse halusin pitkien päivien jälkeen olla varma siitä, että siisti yösija löytyy helposti ilman kiertelyä motellista toiseen, joten meille majoitusten varaaminen pari päivää etukäteen toimi hyvin. Yövyimme matkan aikana muutamaan otteeseen motelleissa ja hotellin otimme ainoastaan Vegasissa, jossa hinnat ovat huomattavasti muuta maata alhaisemmat – muuten tosiaan suosimme Airbnb:tä.

Varo bed bugeja

Luteet ovat Amerikassa kiusallisen yleinen ongelma: niitä saattaa olla jopa viiden tähden hotelleissa. Jos yövyt hotelleissa tai motelleissa löytyy aiheesta yleensä helposti tietoa ihan vain "motellin nimi+bed bug" googlamalla. Kannattaa tarkistaa myös Bed Bug Reports ja Bed Bug Registry. Airbnb:ssä ihan samanlaista mahdollisuutta ennakointiin ei tietenkään ole, mutta lue edellisten yöpyjien arviot huolellisesti ennen varauksen tekemistä.

Tarkista huone ja sänky bed bugien varalta joka yö. Laukut tai rinkat kannattaa sijoittaa pöydälle tai telineen päälle mahdollisimman kauas sängystä ja kokolattiamatoista, sillä luteet viihtyvät erityisen hyvin kankaissa ja pienissä kolosissa.

Ellet ole tarkkana, luteet kulkevat vaatteissa ja muissa matkatavaroissa helposti mukaan kotiin asti. Jos ne pääsevät kotiutumaan, on ongelmasta todella hankala päästä enää siinä vaiheessa eroon. Luteet kuitenkin kuolevat kuumuudessa: New Yorkin matkamme jälkeen me pidimme matkatavaroita suosiolla pari yötä ensin terassilla, josta kannoimme ne rinkkoineen päivineen suoraan melkein 80-asteiseen saunaan pariksi tunniksi. Sama projekti on varmasti edessä myös tämän maailmanympärimatkamme jälkeen.

Ruokailu ja aamupalat

Aamupalaa ei Jenkeissä ole tarjolla läheskään kaikissa motelleissa ja jos onkin, se on usein ravitsemuksellisesti surkea: sokerimurot, valkoinen paahtoleipä, hillo ja mehu taisivat olla yleisimmät tarjottavat. Skippasimme nämä suosiolla ja huolehdimme aamupalamme itse.

Airbnb:ssä on toisin: joissakin majoituksissamme omistajat jopa kokkasivat meille aamiaisen, vaikka tällaista luksusta emme todellakaan odottaneet. Aamupalattomissa paikoissa on helpointa ostaa itselleen jääkaappiin valmiiksi hedelmiä, jugurttia ja mysliä. Airbnb:ssä keittiötilat kannattaa hyödyntää ja kokata itselleen juuri sellainen aamupala, jollaista kaipaa.

Muuten me söimme melkein kaikki ateriamme ulkona ja ruokailut olivatkin auton vuokraamisen ja majoitusten lisäksi suurimpia matkakulujamme. Pikaruokapaikat eivät Yhdysvalloista helposti lopu ja valikoimaa riittää. Moottoriteiden varsilla on usein kyltit ennen liittymiä, joista näkee nopealla vilkaisulla, mitä ruokapaikkoja edestäpäin löytyy.

Oikeasti hyvää ja terveellistä ruokaa onkin sitten asteen vaikeampi löytää ja puolentoista kuukauden matkallamme tuli syötyä jopa yllättävän huonosti. Jälkiviisaana yrittäisin ehkä kiinnittää tähän seuraavalla reissulla enemmän huomiota ja suunnitella ruokailuja vähän paremmin.

Verot ja tipit

Amerikassa tippi ei tarkoita vapaavalintaista juomarahaa, vaan pakollista palvelupalkkiota. Palvelukulttuuri Jenkeissä on todella hyvä, ja esimerkiksi tarjoilijat todellakin työskentelevät tippiensä eteen. Tippaamattomuus on törkeää ja juomarahaa kuuluu antaa niin kauan kuin palvelu ei ole ollut todella ala-arvoista.

Tippiä jätetään 15–20 prosenttia laskun verottomasta loppusummasta: esimerkiksi me jätimme useimmiten noin 18 prosenttia. Luottokortilla tippaaminen on tehty erityisen helpoksi: allekirjoitettavaan kuittiin kirjataan tippisumma sille varatulle riville ja summa veloitetaan kortilta.

Itsepalvelupaikoissa, joissa ei ole pöytiintarjoilua on yleensä kassalla tippipurkki ja tippaaminen jää oman harkinnan varaan. Jos käyt usein samassa paikassa, on kohteliasta jättää purkkiin välillä dollari tai pari.

Vakuutukset kuntoon!

Matkustaminen ilman vakuutusta on yksinkertaisesti typerää. Jos vakuutuksen ottaminen tuntuu epärelevantilta, mieti onko sinulla varaa siihen, että ilman vakuutusta reissun loppuhinnaksi saattaa läjähtää kymmeniä tuhansia euroja. Myös perusterve ihminen voi joutua liikenneonnettomuuteen tai kompastua portaissa.

Terveydenhuollon kustannukset ovat Yhdysvalloissa erittäin korkeat ja sairastuminen voi koitua yllättävän kalliiksi, joten kattava matkavakuutus kannattaa huolehtia kuntoon hyvissä ajoin ennen matkaa.

ESTA tarina siitä, miten EI kannata toimia

Ennen matkaa täytyy internetissä anoa Yhdysvaltain tulli- ja rajavalvontaviranomaisilta sähköinen matkustuslupa, jolla viranomaiset varmistavat ilman viisumia matkustavien henkilöiden kelpoisuuden matkustaa USA:han. Se riittää, jos reissussa on alle 90 päivää – ilman ESTA:a ei ole maahan tulemista. Hakemus on helppo tehdä ja maksaa netissä, mutta huolehdithan sen kuntoon hyvissä ajoin.

En olekaan täällä blogin puolella kertonut, kuinka melkein onnistuin mokaamaan tämän. ESTA on
voimassa kaksi vuotta myöntämispäivästä ja meillä olikin (tai siis piti olla) voimassa olevat hakemukset vuoden 2015 New Yorkin reissultamme. Tarkistimme vielä yhdessä miehen ESTA:n ja totesimme, että kyllä näin on – ei tarvitse siitäkään sitten murehtia. Paitsi, että itsehän olin uusinut passini tässä välissä, enkä muistanut asiaa enää lainkaan!

Homma selvisi vasta Tokiossa lentokentällä, kun silminnähden vaivaantunut japanilainen lähtöselvitysvirkailija ilmoitti meille hienovaraisesti, että rouvan ESTA:ssa on nyt jotain vikaa. Hikikarpalot otsalla lähdimme nakuttamaan uutta hakemusta hirveällä kiireellä, ja tietenkin wi-fi pätkäisi juuri siinä vaiheessa, kun piti edetä maksuvaiheeseen. Voin kertoa, ettei ollut itku kaukana!

Loppu hyvin, kaikki hyvin – kuten sanoin, on prosessi onneksi helppo, vaikkakin pitkää ESTA-lomaketta täyttäessään pääseekin selvittämään perustietojen lisäksi muun muassa omia yhteyksiään natsi-Saksaan. Pienen tuskailun jälkeen saimme kuin saimmekin uuden hakemuksen sisään ja maksettua ja selvisimme onneksi säikähdyksellä. Oma tyhmyys kyllä hävettää vieläkin.

Säästä siis itseäsi, hoida homma hyvissä ajoin ja tuplatsekkaa vielä, että asia on oikeasti kunnossa. Hyvä ennakkovarautuminen kaikilta osin tekee reissustasi varmasti miellyttävämmän ja sujuvamman.

30 kommenttia

1. Helppo kuvitella noi kuumotukset estan kanssa! :D Mekin oltiin alkuun kumpikin maksamas jotakin saatanasti kalliimpaa ESTAa ennenku alettiin muistelemaan sitä alkuperäst hintaa. Hyvä et selvisit säikähdyksellä!

Vastaukset
    1. Jep, siis se oli niin KAMALAA! :D Siinä vaiheessa, kun netti pätkäisi olin varma, ettei enää ehditä hoitaa hommaa ennen lähtöselvitystiskin sulkeutumista. Onneksi ehdittiin ja vielä jäi vähän aikaakin. Ei voi kun itseään syyttää tästäkään, mutta olisi kyllä ollut hurjaa, jos olisin jäänyt koneesta. Mutta onpahan tuokin nyt koettu ja tullut todistettua, että ESTAn saa hoidettua kentälläkin kuntoon... :D

Poista
  2. Toinen ESTA sekoilija täällä :D Meillä oli väli-Amerikan reissulla sekä meno- että paluumatkalla parin päivän pysähdykset Jenkeissä. Koska ESTAt on voimassa 90 päivää ei todellakaan ajateltu että olis mitään ongelmaa että pysähdytään Losissa ensin se kaksi päivää ja sitten toiset kaksi reissun jälkeen. Laitettiin vielä suurlähetystöön viestiä että pärjätäänhän me yhdellä ja positiivinen vastaus tuli. Alkoi kuitenkin vähän kuumottaa kun meitä ei stampattu ulos jenkeistä ekan pysähdyksen jälkeen ja saapumisleimassa oli vaan expiry date mikä oli joku tyyliin 28.8 ja meidän lennot takaisin Eurooppaan oli about 30.8. Ja sinne Meksikon rajallehan me sitten jumituttiin tottakai kun yritettiin takaisin jenkkeihin päästä :D Onneks meillä oli tosi mukava virkailija joka kuunteli meidän vuodatusta siitä miten oltiin vaan ajateltu ettei sitä 90 päivää ei tarvitse samalla reissulla käyttää vaan pärjättäisiin yhdellä ESTAlla kun ei me siellä jenkeissä oikeesti oltu kun se viitisen päivää. Onneks oli passi täynnä leimoja väli-Amerikasta millä oli hyvä todistaa että ei me täällä olla oltu ja lopulta päästiin kuutta dollaria vastaan jenkkien puolelle.

Vähän hämmentää kyllä vieläkin että miten tää ESTA toimii. Koska siis kyllähän meidän ESTAt olis kaikella järjellä ajatellen pitänyt olla voimassa silloin kun tultiin takaisin maahan jos tekin (tai toinen teistä :D) pääsi viime reissun ESTAlla takaisin maahan. En ymmärrä :D

Vastaukset
    1. Täh, nyt mäkin oon kyllä pihalla kuin lumiukko! :D Ainoa mikä tulee mieleen on se, että onko se voinut vaikuttaa, jos olette merkanneet hakemukseen vain kulkevanne Yhdysvaltain kautta, kun siellähän sellainen kohta on...? Mutta joo, siis tosiaan matkustuslupa on voimassa kaksi vuotta myöntämispäivästä (tai kunnes se passi vanhenee!) ja sehän pitäisi netissäkin näkyä, milloin tuo menee vanhaksi. Meistä toinen saapui maahan vanhalla ESTAlla ja itse sillä uusitulla - muuten en tiedä näköjään mistään mitään. Teillä on sitten ollut vähintään yhtä kuumottava tilanne päällä kuin meilläkin... Ei oo helppoa, vaikka se meidän edellinen jenkkimatka menikin kyllä sujuvasti kuin mikä :D

Poista
    2. Kyllä se ESTA tosiaan pitäisi toimia niin, että se on kaksi vuotta voimassa. Maassa saa olla kerrallaan 90 päivää jollei ole erillistä viisumia. Teidän lähtötiedot pitäisi olla koneella, eikä poistumista välttämättä merkitä passiin. Mitähän lienee ne siellä Meksikon rajalla sekoilleet, aika kummaa. Meksikon raja on aina vähän arvaamaton, ja muutenkin kaikki virkailijat on täällä mielivaltaisia, ja tekee mitä tykkää. Mutta jos oikeasti olisi ollut jotain ongelmaa teidän paluussa, niin olisitte varmaan olleet takahuoneen selvityksessä.

3. Kiitos Paula - mä itseasiassa vähän toivoinkin, että sä löytäisit kommentoimaan tätä! :) Noin mäkin olen sen ymmärtänyt, enkä kyllä keksi oikein mitään järjellistä syytä asialle, joten taidat varmaan olla oikeassa noiden Meksikon rajavirkailijoiden suhteen...

3. Ooh, kiitos tuhannesti vinkeistä! Nyt van suunnittelemaan matkaa meren tuolle puolen :D

VastaaPoista
  4. Erään upean motellin hintaan kuuluva breakfast osottautui kekseiksi, muroiksi ja mehuksi :') Onneksi oli whole foods lähellä ja sieltä saa ihania marja ja hedelmä plattereita vaikka isommallekkin porualle!

- Maria

Vastaukset
    1. Hahhhahaa, kuulostaa niiiin tutulta! Ja joissain paikoissahan aamiainen saattaa kyllä näennäisesti olla ihan runsaskin, mutta koostuu silti pelkästään muffinsseista, donitseista, suklaamuroista, sokerista, rasvasta ja vaaleasta jauhosta... Siis kyllähän mulle herkut maistuu paremmin kuin hyvin, mutta ei tollaisella aamupalalla pitkälle pötkitä :D Whole Foods on kyllä ihan paras <3

Poista
  5. Oho, erinomainen pointti tuo ESTA-homma! Tuo olisi hyvin voinut käydä mullekin: Olin vähän ajatellut, että ehtisin käyttää keväällä hommaamaani ESTAa vielä toistekin, mutta munhan täytyy uusia passini ensi vuoden alussa. Tuskinpa tässä sitä ennen enää tulee lähdettyä USA:han, höh.

Yhdysvalloissa ruokailussa oli kieltämättä haasteensa. :) Toki sellaiseen croissant-, leipä- ja murohöttösettiin törmää muuallakin, varsinkin hostelleissa. Jos asiasta jotain hyvää hakee, niin ainakin tulee tutustuttua paikallisiin ruokakauppoihin :)

Vastaukset
    1. Joo, siis se passin uusiminenkin alkaa nykyään olla niin helppoa, ettei sitä enää edes tajua tehneensä ja sitten voi käydä näin... Vaarallista! :D Ja joo, toi perus pullamössö taitaa olla harmillisen yleistä safkaa siellä päin ja muutenkin kuin aamupalalla tietty :/

Poista
  6. Vielä joskus tällaisen reissun toteutan! Ihania kuvia muuten. Mua aina jotenkin epäilyttää ne motellit, tv-sarjojen perusteella saanut sellaisen kuvan, että ne ovat kauheita huume- ja huoraluolia kaikki. :D

Vastaukset
    1. No ei ne kieltämättä ole kovin hohdokkaita! :D Huume ja huoraluoliin ei sentään päädytty, mutta aika nuhjuisia mestoja ne on. Airbnb:ltä ei tietenkään voi mitään hotellitasoa odottaa, mutta mä koin ne paljon miellyttävämmiksi kuin yhtäkään motellia, mitä päädyttiin testaamaan.

Poista
  7. Yllättävää, että Vegasissa on alhaisemmat hotellihinnat kuin muualla! Olisin kuvitellut asian olevan just päinvastoin. Jenkkiroadtrip on mullakin haaveissa, mutta vielä aika kaukaisissa sellaisissa. Roadtrippailua on kuitenkin luvassa täällä Brasiliassa, kun vuokrataan auto viikoksi pian starttaavalla honeymoonilla. Jännittävää!

Vastaukset
    1. Joo, Vegasissa on edukasta! Ilmeisesti osittain ainakin sen valtavan suuren tarjonnan vuoksi ja toki siksi, että hotellit haluavat houkutella ihmisiä omille kasinoilleen pelaamaan. Viikonloppuisin ym sesonkeina hinnat tosin pompsahtavat mukavasti ja palatessamme Grand Canyonin reissulta Vegasiin olisi sama hotellihuone maksanut melkein 3x sen verran kuin ekalla vierailullamme - silloin päädyttiinkin sitten taas Airbnb:hen :)

Poista
  8. Onko luteita vastaan olemassa jotain suihketta? Ajattelin, että ollaan menossa New yorkiin ja en haluaisi niitä. Yövytään Hiltonissa mutta eihän se ollut tae....tuo Esta, onko olemassa joku feikki esta? Vai mikä tuo kalliimpi versio on?

Vastaukset
    1. Enpä usko, että on mitään oikeasti toimivaa ainakaan :/ Jos olisi, niin varmasti kaikki käyttäisivät sellaista, mutta mä en ainakaan ole kuullut. Kannattaa silti varmasti selvitellä, mutta en jättäisi yksinomaan sen varaan, sillä ludeongelma on todella sitkeä vaiva. Kannattaa jo valmiiksi pohtia, miten matkatavarat olisi hyvä käsitellä kotiin saapuessa: hyviä vaihtoehtoja ovat ainakin sauna, kuivausrumpu ja pakastaminen ulkona (jos sää sallii ja pakkasta on mieluusti sen 20).

Ja joo...ESTA-maksu koostuu kahdesta asiasta: käsittelymaksusta ja itse lupamaksusta. Käsittelymaksu riippuu siitä mitä sivustoa käytät matkustusluvan hakemista varten ja se voi olla useita kymmeniä dollareita, jos valitset huonosti. Sitten taas on tuo erillinen lupamaksu $14. Se virallinen sivusto löytyy tosiaan täältä https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ ja tuota kautta pulitat vain 14 dollaria.

Poista
  9. Hyviä vinkkejä! Yhdysvalloissa tosiaankin tulee äkkiä yllätyksenä ne etäisyydet. Liikaa ei kannata ahnehtia. Mä tein viime vuonna roadtripin Yhdysvaltojen halki, mutta se oli työjuttu, joten itse ei tarvinnut suunnitteluja tehdä. Olisi tosi kiva kuitenkin tehdä samanmoinen reissu ihan lomareissuna, joskin pohjoista reittiä nyt jo ajetun eteläisen reitin sijaan. Joku vuosi vielä!

Vastaukset
    1. Niinpä, USA on aivan valtava paikka ja road tripillä se koko hahmottuu hyvin. Toivottavasti pääset vielä reissaamaan sinne uudemman kerran (ja mä myös, hihi :D)

Poista
  10. Me olemme juuri parasta aikaa osittain roadtripillä Kanadan puolella ja nuo jutut, että ei pidä ahnehtia kilometrejä ja jättää myös varapäiviä ovat niin totta. Jos ei niitä varapäiviä muuhun tarvittaisi, niin välillä on kiva myös ottaa löysemmin, ettei mene nähtävyyksien katselu ihan työksi :-)
    Estojen, Kanadassa eTan ja viisumien kanssa on syytä olla huolellinen, säädökset voivat muuttua tai tilanteet. Me emme esimerkiksi juuri nyt saisi USA:aan Estaa vaan pitäisi hakea viisumi, sillä olemme käyneet 5 vuoden sisällä Iranissa.

Vastaukset
    1. Totta puhut - mulla oli Amerikan matkalla muutaman kerran väsähdys hyvin lähellä, kun tahti oli sen verran tiivistä. Välipäivät on hyviä ja tarpeellisia.

Ja näinhän se on, että noiden kanssa on syytä olla hyvinkin tarkkana. Vieläkin vähän nolottaa oma hölmöys, mutta enköhän tästä ota opiksi...:)

Poista
  11. Meidän reissusta on jo vuosia, mutta eivätpä nuo asiat ole kovasti muuttuneet. Motellit olivat silloinkin aika hirveitä ja aamiainen niissä... noh ei sitä aamiaiseksi voi kutsua : D

Meillä oli kylmälaukussa autossa omia eväitä aina ja pysähdeltiin paljon erilaisia leipiä tekeviin ruokapaikkoihin. Hapanleipä, jossa on kaalisalaattia ja savustettua possua välissä. Vieläkin herahtaa vesi kielelle!

Vastaukset
    1. Haha, ne motellit ei varmaankaan muutu koskaan :D Mekin itseasiassa suosittiin retkieväinä useinkin erilaisia leipiä ja patonkeja, sillä ne ovat tuolla päin todella herkullisia ja samalla myös helppoja kantaa mukana! Oijoi, miten hyvältä tuo hapanleipä kuulostaakaan...

Poista
  12. Tällainen matka on ollut ihan liian pitkää haaveena <3 Ongelmana vaan se etten itse omista ajokorttia, joten pitäisi saada joku kätevä tyyppi mukaan joka pitää ajamisesta haha :D

Vastaukset
    1. No kyllä sä varmasti vielä sen löydät ja se on menoa sit! Pidän peukkuja, että onnistuu mahdollisimman pian :D

Poista
  13. Kiitos hyvistä vinkeistä! Jenkkiroadtrip on haaveena ja lähinnä Route66 tai Kalifornian kierros.

Vastaukset
    1. Kiitos kommentista Merja, toivottavasti pääset toteuttamaan haaveesi! :)

Poista
  14. No nyt oli kattava postaus, kiitos! Laitankin kirjanmerkkeihin odottamaan omaa reissuamme sitten joskus. Yhdyn moneen edelliseen kommentoijaan siitä, että tällainen reissu on ollut suunnitelmissa ja haaveena. Pikkuisen kanssa reissatessa tulee ehdottomasti miettiä noita yösijoja ja varmasti itsekin päätyisin ratkaisuun jossa varaisin majoitukset vähän etukäteen. Liikaa ei varmasti kannattaisi ahnehtia, joten lyhyemmästä roadtripista voisi aloittaa. Upeita kuvia muuten!

Vastaukset
    1. Kiitos Lena! :) Me oltiin tosiaan puolitoista kuukautta ja vaikka siitä vajaa kolmisen viikkoa lekoteltiin Coloradossa, oli tuo silti aika pitkä puristus. Siis aivan ihana matka ja ehdottomasti sen arvoinen, mutta onhan siinä jatkuvassa liikkeellä olossa ihan oma hommansa!